تبلیغات
آل علی - شیعه در عمل و رفتار
شیعه در عمل و رفتار

از مهم ترین شاخص هایی که برای شناخت پیروان یک مکتب،

 قابل طرح است، شاخص رفتار و عمل است و در این راه، ما را

 نیازی است دقیق به مطالعه و مشاهده حالات، حرکات و اتخاذ

مواضع یک یک افراد و انطباق این مواضع بر تعالیم و طرز فکر

 یک مکتب.

 

در ملاک های شیعه بودن، از دید امامان نیز همین امر مدنظر است.

 در جمله ای از امام صادق (علیه السلام) آمده است: مردم درباره ما

 به سه دسته تقسیم شده اند ... فرقه ای که ما را دوست می دارند و

پاسدار قول ما هستند و فرمان ما را اطلاعت می کنند و فعل ما را

مورد مخالفت قرار نمی دهند. آن ها از ما هستند و ما نیز از آنانیم.

 افترق الناس فینا علی ثلاث فرق ... و فرقه احبونا و حفظ قولنا- و

اطاعوا امرنا- و لم تخالفوا فعلنا- فاولئک منا و نحن منهم و در نتیجه

 آن ها که مورد نفی اند باز شناخته می شوند.

 

 

دامنه این نشانه ها

 

اگر بنای طرح همه نشانه ها درباره یک شیعه باشد، خود کتابی

 قطور را تشکیل می دهد. ما در اینجا طبق روال با تأکید بر اصل

 اختصار، مواردی را عرضه و ارائه می کنیم:

 

1. در حیات فردی: یک شیعه در رابطه با خود و درحیات شخصی

 خود، سعی دارد به:

 

- شناخت خود و شناخت رمز و راه آفرینش خود، نقاط قدرت و

 ضعف خود نائل شود که خودشناسی سرچشمه معرفت خداوند

 است، من عرف نفسه فقد عرفه ربه.

 

- سازندگی خود به صورت کلی و عام، شامل سازندگی جسم و ذهن

 و عاطفه و روان با همه دامنه و زیرمجموعه اش.

 

- حسابرسی خود که فرمودند: از ما نیست کسی که حسابرسی وجود

 خود را در هر روز انجام ندهد. اگر عملی نیکی انجام داد؛ بر آن

بیفزاید و اگرعمل بدی انجام داد، استغفار و توبه کند. لیس منا من لم

 یحاسب نفسه کل یوم- فان عمل حسناً استزادالله و ان عمل سیئاً

استغفرالله منه و تاب الله.

 

- زهد و تقوا و مراقبت در مصرف کمتر و بازدهی بیش تر، امام

 باقر فرمود: شیعه علی رنگ پریده (از عبادت و بیداری شب)،

لاغراندام، پژمرده با لب های خشک، شکم چسبیده به پشت است.

 بستر شب او زمین و پیشانی او بر خاک و اهل سجده و دعا و ندبه

 است. امام صادق فرمود: او با شکمی تهی، لب پژمرده اهل مهر و

علم و حلم است اهل پارسایی و کوشش است- فزونی های دنیا را رها

 کرده و ... برای خدا کار می کند و به او امیدوار است و از کیفر او

بیمناک.

 

علی (علیه السلام) هم فرمود: او خشکیده لب با شکمی فرو رفته

 است. شب زنده دار و راهب شب و شیر به هنگام روز است. به

 هنگامی که شب تاریک گردد، آماده عبادت شود ... و چون روز

 گردد، چون عالمان پاک و سر میز ار است.

 

از ما نیست کسی که حسابرسی وجود خود را در هر روز انجام

 ندهد. اگر عملی نیکی انجام داد؛ بر آن بیفزاید و اگرعمل بدی انجام

 داد، استغفار و توبه کند

 

2. در روابط اجتماعی: شیعه دوستدار حیات جمعی است. دوست

 دارد در میان جمع و با جامعه باشد که رهبانیت در اسلام منع شده

 لارهبانیه فی الاسلام. و اصولاً اینان به پیروی از رهبر اسلام برای

 خود در میان جمع، مسؤولیتی را احساس می کنند و باورشان این

است که برای مردم آفریده شده اند: کنتم خیر امه اخرجت للناس.

 

حیات جمعی را بر اساس وحدت پایه می گذارند که مردم از نظر

ریشه و منشأ امت واحد بوده اند: کان الناس امه واحده و سعی بر

 این دارند که همگان را به رشته محکم و واحد الهی، متصل سازند

 و از تفرقه آفرینی بپرهیزند: واعتصموا بحبل الله جمیعاً و لاتفرقوا و

 عوامل و تفرقه را از میان بردارند که عرب را بر عجم برتری

نیست و تعصب در این عرصه ها، نارواست.

 

در این حیات جمعی، اصل بر حرمت گذاری بر پیران و رحمت آوران

 بر کوچکتران و امر به معروف و نهی از منکر است: لیس منا من

لم یوقر الکبیر و یرحم الصغیر و تأمر بالمعروف و ینه عن المنکر.

همه در یک خطند و در طریق عبادت خداوند: ان هذه امتکم امه

واحده و انا ربکم فاعبدون.

 

در آن، ایمنی همسایه از همسایه است: لیس منا من لم یأمن جاره

 بوائقه. فریب و حقه بازی در میان نیست: لیس منا من غش مسلماً.

 خیانت در امانت نیست: لیس منا من تلف بالامانه. توجه غنی به

فقراست و گذشت نیکوکار از بدکار و مواسات فیمابین است ...

یعطف الغنی علی الفقیر... یتجاوز المحسن علی المسئی و یتواسون.

 حق اهل بیت در آن جامعه شناخته شده و مورد مراعات است: لیس

 منا من ... لم یعرف فضلنا اهل البیت. ترک دنیا برای آخرت و ترک

آخرت برای دنیا نیست. لیس منا من ترک دنیاه لاخره لدنیاه. ستمگر

را دشمن ا ند و مظلومان را یاور: وکونا للظالم حضماً و للمظلوم

عوناً وبه ندای دعوت مظلوم پاسخ مثبت می دهند: من سمع رجلاً

 ینادی یا للمسلمین فلم یجبه فلیس بمسلم.

 

 

خط زندگی

 

خط زندگی شیعیان، خط تقوا و اطاعت خداوند است، فوالله ما شیعتنا

 من اتقی الله و اطاعه. از دید شیعه آن کس که مطیع خدا باشد، ولیّ

اهل بیت است و هر آن کس که نافرمان باشد دشمن اهل بیت است،

من کان مطیعاً لله فهو لنا ولی- و من کان عاصیتاً لله فهولنا عدد.

 

اهل کوشش و تلاشند، دائماً در مسیر انجام وظیفه ای هستند که

خداوند برای شان معین فرموده است. در قیام به وظیفه، کوشش به

 بیدارسازی وجدان های خفته دارند و مبارزه با ظلم و جهل و

دوروئی. در این رده تا پذیرش شهادت به پیش می روند، خط شان

 خط انقلاب است، خط متحول سازی، حرکت آفرینی، زندگی سازی

 و امر به معروف و نهی از منکر و استمرار اسلام و احکام آن در

جامعه

 

امام باقر (علیه السلام) فرمود: شیعه ما نیست، جز کسی که تقوای

 الهی پیشه و اطاعت او کند و در نشانه های شان، تواضع و خشوع،

 ادای امانت و بسیاری ذکر خدا و روزه و نماز است. به پدر و مادر،

همسایگان فقیر، افراد بیچاره و گرفتار بدهکار عنایت دارند. اهل

راستگویی و تلاوت قرآنند. زبان تند و تیز خود را از مردم باز می

 دارند، جز در امر خیر. امین مردمشان در منطقه خویشند. ما شیعتنا

 الامر اتقی الله و اطاعه ...

 

اینان دوستداران اهل بیت اند. اهل زهدند، حرص بر عمل دارند، در

 دین خدا ورع دارند به عبادت خدا راغبند، اهل توبه پیش از مرگند،

 در نماز شب اهل نشاطند.به آنچه که در دست مردم است، طمع

ندارند، پاسدار امر و نهی خداوند عز و جل اند. دشمن وابستگی به

 دنیایند، اهل سخاوتند ... الزهد و الحرص علی العمل- والورع فی

الدین و الرغبه فی العباده والتوبه قبل الموت ...

 

اهل پرهیز از حرام و عمل به دین اند- لاینال و لایتنا الا بالعمل و

 الورع. اهل 51 رکعت نماز در شبانه روزند (شامل 17 رکعت نماز

 واجب، 11 رکعت نماز شب، و الباقی نمازهای نافله) شب ها بر سر

 پایند، برای اقامه نماز شب و روزها اهل روزه اند. اموال شان را با

 پرداخت زکات پاک می کنند، اهل طواف خانه خدایند و از حرام می

پرهیزند. شیعتنا ... اصحاب احدی و خمسین رکعه فی الیوم و اللیله-

القائمون باللیل، الصائمون بالنهار ... عبادت دارند، ولی به میزان

اندک آن راضی نیستند و اگر هم زیاد عبادت کنند، آن را زیاد نمی

 شمارند، لایرضون من اعمالهم القلیل، و لایستکثرون الکثیر.

اهل کوشش و تلاشند، دائماً در مسیر انجام وظیفه ای هستند که

خداوند برای شان معین فرموده است. در قیام به وظیفه، کوشش به

 بیدارسازی وجدان های خفته دارند و مبارزه با ظلم و جهل و

دوروئی. در این رده تا پذیرش شهادت به پیش می روند، خط شان

 خط انقلاب است، خط متحول سازی، حرکت آفرینی، زندگی سازی

 و امر به معروف و نهی از منکر و استمرار اسلام و احکام آن در

جامعه.

 

 

منابع:

 

1- تحف العقول، ص 514.

 

2- کلینی، کافی، ج2، ص 453.

 

3- خصال، ج2، ص 58.

 

4- صفات الشیعه، ص 167.

 

5- کافی، ج 2، ص 233.

 

6- نهج البلاغه

 

7- سوره آل عمران، آیه 103.

 

8- سوره آل عمران، آیه 110.

 

9- سوره بقره، آیه 213.

 

10- سوره آل عمران، آیه 103.

 

11- خطبه پیامبر در مسجد خیف.

 

12- مسند احمد بن حنیل، ج1، ص 554.

 

13- سوره انبیاء، آیه 91.

 

14- عیون اخبار الرضا، ج2، ص 24.

 

15- کلینی، کافی، ج5، ص 133.

 

16- همان

 

17- امالی فقید، ص 18.

 

18- الققبه، ج 3، ص 156.

 

19- نهج البلاغه، نامه 47.

 

20- نهج البلاغه

 

21- کافی باب التقوی

 

22- همان

 

23- تحف العقول، ص 295.

 

24- خصال صدوق، ص 515.

 

25- صفات الشیعه، ص 81.

 

26- نهج البلاغه، خطبه 184.

 



تاریخ : چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391 | 04:40 ب.ظ | نویسنده : عاشق تنها | نظرات
.: Weblog Themes By VatanSkin :.